آخرین خبرها
صفحه اصلی / نقد و بررسی / بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت اول

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت اول

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت اول

حالا که ما محیط اسکرچ را خوب شناختیم آماده هستیم که بیشتر با ابزار و دستورهای آن آشنا شویم و از آن‌ها استفاده کنیم. در این فصل، ما موارد زیر را با هم می‌آموزیم:

  • دستورهای بلاک حرکت را معرفی می‌کنیم.
  • شکلک‌ها را توسط دستورهای بلاک حرکت می‌دهیم و از آن‌ها انیمیشن می‌سازیم.
  • شکلهای هنری، هندسی ترسیم کرده و بازی ایجاد می‌کنیم.

خوب وقت آن رسیده که کلاه خلاقیت و خیال پردازی خود را بپوشیم و با هم جفت پا به دنیای هیجان‌انگیز و جالب برنامه نویسی با اسکرچ بپریم!

استفاده از دستورهای بلاک حرکت

اگر بخواهیم بازی یا انیمیشن که همان شکلک‌های متحرک است، بسازیم باید از دستورهای بلاک حرکت، برای حرکت دادن شکلک‌ها در اطراف صحنه استفاده کنیم. بنابراین در این فصل با دستورهای حرکت دادن شکلک‌ها یا چرخیدن آن‌ها در اطراف صحنه آشنا می‌شویم.

حرکت مطلق

صحنه ی مشبک برای کاربردی شدن بلک حرکت
صحنه ی مشبک برای کاربردی شدن بلک حرکت

شکل بالا، صحنه‌ی اسکرچ است که ما آن را خانه خانه (مشبک) کرده‌ایم. می‌بینیم که صحنه یک مستطیل با طول 480 و عرض 360 است. مرکز این مستطیل نقطه‌ی (0و0) است.

برنامه‌ی اسکرچ دارای چهار دستور حرکت مطلق است

(حرکت کن، سُر بخور، x را… . قرار بده و y را… . . قرار بده). این دستورها به ما اجازه می‌دهد تا به شکلک خود بگوییم دقیقا به کجای صحنه برود

برای این که ببینیم این دستورها چگونه کار می‌کنند، فرض کنید می‌خواهیم یک موشک از مرکز صحنه یعنی نقطه‌ی (0و0) به ستاره‌ی قرمز با موقعیت (150و200) شلیک شود. بهترین راه این است که از دستورات بلاک حرکت استفاده کنیم. در دستورات بلاک حرکت، چند دستور هستند که ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در روش اول این دستور را به موشک میدهیم به x: 200وy: 150 برو. به x: 200 برو یعنی شکلک ما که در اینجا موشک است در مسیر یک خط نامریی که ما آن را در شکل 2-1 قرمز کشیده‌ایم از مرکز به هدف میرسد.

بلاک حرکت 1

روش دوم استفاده از دستور به x… . . و y… … . در مدت… … ثانیه سُر بخور است. این دستور هم در بلاک حرکت است. با این دستور موشک شبیه شکل 2-1 حرکت میکند با این تفاوت که میتوانیم برای این حرکت مدت زمان مشخص کنیم. هر چه زمان بیشتری در نظرر بگیریم سرعت موشک کمتر میشود.

روش سوم برای رسیدن به هدف، استفاده از دستورهای بلاک حرکت x را… . . قرار بده به همراه y را… … . قرار بده است. در واقع تغییر موقعیت x و y هر کدام بصورت جداگانه است. همانطور که نشان 2-2 داده شده، موشک ابتدا 200 تا حرکت افقی انجام داده و سپس از آن نقطه 150 تا به صورت عمودی حرکت کرده است.

 

دستورات بلاک حرکت 3

ادامه دارد….

این مطلب را نیز بخوانید

21

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت سوم

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت سوم زاویه‌های قراردادی که در اسکرچ استفاده میشوند ...

تمرین بلاک حرکت 3-2

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت دوم

بلاک حرکت و دستورات مربوط به آن قسمت دوم در نرم افزار اسکرچ همیشه می‌توانیم موقعیت ...

Capture

پروژه اول اسکرچ 3 دعوت تولد

دوستتان را به تولد دعوت کنید. بچه ها سلام! تو این جلسه ما میخواهیم برنامه ...

Capture

معرفی محیط اسکرچ

معرفی محیط اسکرچ اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده و جذاب می‌باشد که به ...

داستان طوطی و شیر

چگونه کد نویسی را شروع کنیم؟ قسمت 5

چگونه کد نویسی را شروع کنیم؟ قسمت 5 کدها چگونه کار می کنند؟ خوب می ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

لطفا از فروشگاه محصولات ما بازدید فرمایید.