آخرین خبرها
صفحه اصلی / نقد و بررسی / با کدنویسی با اسکرچ سطح یک، در آسمان برنامه نویسی مثل جت پرواز کن.

با کدنویسی با اسکرچ سطح یک، در آسمان برنامه نویسی مثل جت پرواز کن.

ویژگیهای کتاب «کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک »انتشارات روشنگران راه فردا

کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک ، کتابی تألیف شده در زمینه ساخت کد نویسی رایانه ای به زبان اسکرچ  به شمار می‌رود و رویکردی کاملاً مطابق با افزایش خلاقیت و به چالش کشیده‌ شدن و رفع چالشهای برنامه نویس را دارد. کتاب شامل 88 صفحه رنگی با سایز رحلی  است که  شامل 14 انیمیشن و ساخت آن به صورت گام به گام میباشد.

نویسندهٔ کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک

نویسنده کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک از انتشارات روشنگران راه فردا ، سرکار خانم  سعیده مفیدی نسب هستند که قلم شیرین ایشان در مثال‌های حل‌شده، برای خواننده کاملاً جالب، جذاب و سرگرم‌کننده است. همچنین ایشان در تألیف این کتاب دو هدف اصلی تشخیص و معرفی اشکالات برنامه و تمرین دادن به برنامه نویس در جهت ارتقای برنامه و رفع باگهای موجود در آن را دنبال می‌کند به‌نحوی‌که هیچ نکته و مبحثی از دید دانش‌آموز دور نماند.

بررسی بخشهای مختلف کتاب

به‌طورکلی مطالب کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک در 15 بخش گنجانده‌شده و ترتیب آن به‌صورت زیر است:

معرفي انيميشن ساؤي

بخش اول کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: معرفی نرم افزار و آشنایی با  اسکرچ

مباحثی مانند آشنایی با اسکرچ، اسکرچ در لپ تاپ یا کامپیوتر، اسکرچ در موبایل یا تبلت، اسکرچ آنلاین،   دانلود اسکرچ، نصب اسکرچ، اجرای اسکرچ، فارسی کردن زبان اسکرچ، محیط اسکرچ، شکلک یا اِسپِرایت، آیکن شکلک، حذف شکلک، کپی کردن شکلک، اضافه کردن شکلک ، صحنه یا اِستِیج، مکان روی  صحنه، پس زمینه یا بَک دِراپ، حذف یا ویرایش پس زمینه، اضافه کردن پس زمینه، بزرگ کردن صحنه، گروهبندی بلاکها، ناحیه کد نویسی ، برنامه یا کُد، اندازه دستورات، اجرا و پایان دستورات ، منوی فایل

بخش دوم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن«موجودات فضایی حساس»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -1
کدنویسی با اسکرچ سطح یک- موجودات فضایی حساس

ما می‌خواهیم یک انیمیشن بسازیم که در آن شکلک‌های فضایی وجود دارند که وقتی روی آن‌ها کلیک می‌کنیم، به صورت‌های مختلف عکس‌العمل نشان‌دهند. در این پروژه کد‌های زیر را بیشتر تمرین می‌کنیم.

تغییرات حالات شکلک و کد برای تغییرات حالات شکلک و کد‌های ظاهر و صدا

در این پروژه بعد از طراحی صحنه و انتخاب شکلکها و معرفی حالات مختلف شکلک، از نکات و دستورات زیر برای کد نویسی استفاده میشود:

  1. دستورات گروه صداگذاری: روی شکلک ها صداگذاری کرده و روشهای صداگذاری به صورت تصویری توضیح داده میشود.

در صورت بروز مشکلات در صدا گذاری ( که متداول است) ، روش حل مشکل ارائه میگردد.

  1. یادداشت گذاری روی کدها : روش گذاشتن یادداشت و علت یادداشت گذاری توضیح داده میشود.
  2. استفاده از حالت‌های مختلف شکلک در برنامه نویسی آموزش داده میشود.
  3. از جلوه‌های تصویری و تغییر رنگ در این پروژه استفاده میشود.
  4. ازگروه دستورات ظاهر، دستور بگو …. به مدت …. ثانیه استفاده میشود.
  5. از گروه دستورات رویداد‌ها، دستور وقتی روی این شکلک کلیک شد، گفته میشود.
  6. از گروه ظاهر دستور جلوه‌ی رنگ …. شود آموزش داده میشود.
  7. از گروه ظاهر، دستور فکر کن به …… به مدت … ثانیه آموزش داده میشود.
  8. از گروه ظاهر، دستور جلوه‌های گرافیکی را پاک کن را به انتهای دستورات قبلی متصل می‌کنیم تا بعد از توقف و اجرای مجدد برنامه به حالت اول برگردد،
  9. بعضی از حالت شکلک‌ها در ویرایشگر اسکرچ ویرایش میشود.
  10. ابزارهای ویرایشگر اسکرچ به صورت تصویری توضیح داده میشود.

بخش سوم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک : انیمیشن «بدو تا اتوبوس نرفته»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -2
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -بدو تا اتوبوس نرفته

ما می‌خواهیم یک انیمیشن بسازیم که در آن شکلک‌ها به سمت اتوبوس یا می‌دوند یا پرواز می‌کنند تا سوار اتوبوس شوند!!! در این پروژه کد‌های زیر را بیشتر تمرین می‌کنیم.

1.کد کلیک روی شکلک

2.کد حلقه‌های تکرار و تغییر حالت

در این پروژه بعد از تعریف شکلکها و صحنه و تغییرات رنگ روی شکلک ها و آموزش نحوۀ ویرایش، از دستورات زیر برای کد نویسی استفاده میشود:

  1. از دستور برو به x , y ازگروه حرکت برای تغییر مکان شکلک استفاده میکنیم.
  2. از دستورهای لایه، جای شکلک‌ها را روی صحنه عقب و جلو میکنیم.
  3. از دستورات تغییر جلوه رنگ، برای تغییر رنگ شکلکها استفاده کرده.
  4. سبک چرخش و برگشت از انتهای صحنه آموزش میدهیم تا شکلک در برگشت از کنار صحنه وارونه نشود.
  5. از دستورات تکرار در گروه دستورات کنترل استفاده میگردبرای تکرار حرکت شکلک،
  6. در اینجا از دستورات ظاهر و پنهان شدن نیز استفاده میشود.
  7. برای کنترل جهت حرکت از دستور به سمت اشاره گر ماوس قرار بگیر استفاده میشود
  8. تفاوت سر خوردن و حرکت کردن گفته میشود و از آن در برنامه استفاده میگردد.

بخش چهارم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک : انیمیشن « حشره را پیدا کن »

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -3
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -حشره را پیدا کن

روزانه میلیون‌ها کاربر در دنیا در حال بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری می‌باشند. به نظر شما چند نفر از این افراد می‌توانند خود بازی بسازند؟ در روز چقدر بابت خرید این بازی‌ها هزینه می‌کنند؟ آیا شما می‌خواهید که از ساخت بازی برای خود پول و درآمد کسب کنید؟ اگر مایلید با ما برای ساخت بازی همراه باشید.

ما می‌خواهیم یک انیمیشن بسازیم که در آن بازیکن باید حشرۀ پنهان شده در صحنه را پیدا کرده و روی آن کلیک کند. بازی دارای صحنه‌های مختلف است به طوریکه با کلیک بازیکن روی حشره به صحنۀ بعدی می‌رویم. بازی دارای یک زمان سنج است که زمان صحنه را نشان می‌دهد. در این پروژه کد‌های زیر را بیشتر تمرین می‌کنیم ایجاد سطح‌های مختلف برای یک بازی و کد حلقه‌های تکرار برای همیشه و استفاده از متغیر تایمر تا به بازیکن اطلاع دهد که حشره‌ها را با چه سرعتی پیدا کرده است.

در این پروژه بعد از طراحی صحنه و انتخاب شکلکها و معرفی حالات مختلف شکلک، از نکات و دستورات زیر برای کد نویسی استفاده میشود:

  1. تغییرات روی پس زمینه و توضیحات در ارتباط با حالت برداری ویرایشگر اسکرچ.
  2. استفاده از ویرایشگر اسکرچ برای اضافه کردن متن به پس زمینه و شکلک ها.
  3. استفاده از پس زمینه های مختلف برای ایجاد بازی های چند سطحی.
  4. ازگروه دستورات ظاهر، دستور اندازه %…. . شود استفاده میشود.
  5. از گروه دستورات رویداد‌ها، دستور وقتی پس زمینه به پس زمینه …. تغییر کرد آموزش داده میشود تا بتوان بین پس زمینه ها عبور کرد.
  6. نحوه سخت‌تر کردن بازی برای بازیکنان،که در آن یک شکلک مزاحم اضافه میشود تا حواس بازیکنان را پرت کند.
  7. از دستور دیگری از گروه کنترل استفاده می‌کنیم که دستور برای همیشه است.
  8. از گروه حرکت، دستور حالت گردش از چپ-راست شود و دستور درجهت …. قرار بگیر و دستور اگر به لبه رسیدی، برگرد.
  9. دستور منتظر‌بمان … ثانیه، از گروه کنترل
  10. دستور زمان سنج در گروه دستور‌های تشخیص
  11. رفع اشکال صحنه‌ها
  12. برای صفرشدن یا بازنشانی مجدد زمان سنج استفاده میشود.

بخش پنجم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن « چشمهای چرخشی »

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -4
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -چشمهای گردان

در این پروژه دو چشم برای شکلک اصلی پروژه طراحی می‌کنیم . این چشمها 👀چرخشی و درشت هستند و نشانگر ماوس را دنبال می کند. گردش این چشمها باعث‌میشودشکلک اصلی پروژه زنده به نظر برسد. در این پروژه طراحی شکلکها و استفاده از دستورهای تکرار را بیشتر تمرین میکنیم.

در این پروژه بعد از طراحی صحنه و انتخاب شکلکها و معرفی حالات مختلف شکلک، از نکات و دستورات زیر برای کد نویسی استفاده میشود:

  1. هر چشم باید یک شکلک جداگانه باشد تا مردمک داخل آن بتواند جداگانه بچرخد. برای طراحی چشم ها از ویرایشگر اسکرچ استفاده میشود.
  2. معرفی مرکز بوم در ویرایشگر و مرکز شکلک و تفاوت این دو.
  3. استفاده از دستور تکثیر در ویرایشگر اسکرچ.
  4. میخواهیم چشممان به هر طرف که اشاره گر ماوس رفت، برود از دستور برای همیشه از گروه کنترل استفاده میکنیم.
  5. به چند اشکال در برنامه اشاره میکنیم و روش اشکال زدایی و برطرف کرن آن بررسی میشود.
  6. روش تغییر صحنه و تغییر ظاهر شکلک ها.

 بخش ششم کتاب کد‌نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن « غافلگیرت کردم»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -6
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -غاقلگیرت کردم

در این پروژه شما یک انیمیشن کوتاه ایجاد می‌کنید 🎥 که با یک کنجکاوی شروع و با سورپرایزِ سرگرم‌کننده 🎉 و واکنش بامزه تمام می‌شود! در این پروژه ابتدا شما انیمیشن را می‌سازید و سپس اشکالات آنرا برطرف می‌کنید که به این کار اشکالزُدایی یا دیباگ‌کردن Debugمیگویند. شکلک اصلی ما خارپشت هست که دارای 3 حالت رفتاری هست: کنجکاوی، تعجّب و واکنش.

بخش هفتم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن « توپ رفع استرس »

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -6
کدنویسی با اسکرچ سطح یک – توپ رع استرس

در این پروژه یک توپ استرس ایجاد میکنید و از برنامه اسکرچ استفاده میکنید و با آن روی توپ استرس کلیک میکنید تا له شود!در ابتدا در ویرایشگر نقاشی نرم افزار اسکرچ یک توپ رسم میکنیم و سپس با استفاده از کدهای اسکرچ توپمان را به توپ استرس تبدیل میکنی. نگران نباش کمی جلوتر بروی متوجه میشوید منظورم از توپ  استرس چیست؟

بخش هشتم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن «رقص اسکلت ها!!!»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -7
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -رقص اسکلت ها

در این پروژه سه اسکلت با سرعت‌ قابل کنترل میرقصند( سرعت رقص اسکلت‌ها با متغیری به نام سرعت و نمایش آن به صورت اسلایدر در صحنه قابل تنظیم است) و در صحنه صدای موزیک داریم و بلندی صدای موزیک هم با تعریف متغیر صدا قابل کنترل است.مطابق شکل صحنه و شکلک‌ها را اضافه میکنیم.

بخش نهم کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک: انیمیشن «رنگین کمان شفاف!»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -7
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -رنگین کمان شفاف

می‌توانید از یک متغیر شفافیت برای کنترل جلوه‌های گرافیکی شبح روی یک شکلک در لایۀ جلویی و برای آشکار یا پنهان کردن شکلک در لایه‌های پایین‌تر استفاده کنید.

بخش دهم: انیمیشن « کفشدوزکی روی دیوار!»

در اين پروژه كفشدوزکی را مشاهده میکنید که روی دیوار حرکت میکند. با استفاده از متغیر سرعت و نمایش آن به صورت اسلایدر میتوانیم سرعت آن را کنترل کنیم.

کد نویسی با اسکرچ یک-9
کد نویسی با اسکرچ یک-کفشدوزک روی دیوار

بخش یازدهم: انیمیشن « سگ فضایی چرخان!!!»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -10
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -سگ فضایی

در اين پروژه چرخش یک سگ فضایی را در آسمان مشاهده میکنید که سرعت و جهت چرخش( ساعتگرد یا خلاف آنرا)  را با متغیر زاویه و نمایش آن به صورت اسلایدر میتوانید کنترل نمایید.

بخش دوازدهم: انیمیشن « ریلکس شدن در طبیعت!!!»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -8
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -ریلکس شدن در طبیعت

اکثر افراد وقتی در طبیعت قرار میگیرند، احساس خوبی دارند. چشم ها مناظر زیبایی را می بیند و گوش ها صداهای زیبایی را می شنود. اگر طبیعت را لمس کنید این تاثیر چند برابر میشود. پس قرار گرفتن در طبیعت میتواند به شما در رسیدن به آرامش کمک کند. اگر بتوانید در چنین موقعیتی قرار بگیرید که چه بهتر، در غیر اینصورت این شرایط را برای خود ایجاد نمایید.

گوش دادن به صدای طبیعت برای همه افراد دلنشین است و حضور در طبیعت را برایشان تداعی میکند. پس یکی از کارهایی که میتوانید بکنید گوش کردن صدای طبیعت است

بخش سیزدهم: انیمیشن « پروانه ها در باغ !!!»

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -13
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -پروانه ها در باغ

تماشای طبیعت و پروانه ها راهی عالی برای رسیدن به آرامش است، اما پروانه‌های واقعی همیشه وقتی که شما بخواهید در دسترس شما نیستند. در این پروژه شما یک باغ پروانه می سازید که در آن هر پروانه دقیقاً مطابق با الگویی که شما به آن

می‌گویید پرواز می‌کند. در این پروژه روی پرچم سبز کلیک کنید، سپس بنشینید، استراحت کنید و الگوهایی را که پروانه ها هنگام پرواز می سازند تماشا کنید.

بخش چهاردهم: انیمیشن « جایزتو بگیر »

کدنویسی با اسکرچ سطح یک -14
کدنویسی با اسکرچ سطح یک -جایزه تو بگیر

در این پروژه شما یک بازی می‌سازید که به شما کمک می‌کند تمرکز خود را بالا ببرید. شما باید واقعاً با دقّت تماشا کنید تا سعی کنید جعبه هدیه با الماس داخل آن را دنبال کنید، در حالی که سایر جعبه‌ها و شكلک‌ها سعی می‌کنند حواس شما را پرت کنند. انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه خوبی برای استراحت و یادگیری مهارت‌های جدید باشد – فقط مطمئن شوید که بین بازی و سایر فعالیت‌ها تعادل برقرار کنید. به جعبه‌ای که الماس در داخل آن در حال حرکت است، نگاه کنید. وقتی جعبه‌ها از حرکت باز ایستادند، روی جعبه‌ای ‌که فکر می‌کنید الماس داخل آن است، کلیک‌کنید و ببینید که آیا آن را درست انجام داده‌اید یا خیر؟

هدف  کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک انتشارات روشنگران راه فردا ، آماده سازی گام به گام و ساده سازی طراحی انیمیشن های رایانه ای  برای دانش‌آموزان و شکوفا و بارور کردن استعدادهای نهفتهٔ آن‌ها است. درواقع کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک  هم جنبه سرگرمی دارد و هم سبب تقویت مهارت حل مسئله و تفکر منطقی و حافظهٔ همهٔ افراد می‌شود. ظاهر کتاب و زمینهٔ رنگی آن بسیار جذاب بوده و صفحه‌آرایی نوشته‌های کتاب بسیار زیبا و مناسب است.

در کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک انتشارات روشنگران راه فردا  تلاش شده است تا حتی‌الامکان روش ساخت انواع مختلفی از بازی‌ها گنجانده و بررسی شود و از این جهت این کتاب را می‌توان یکی از منحصربه‌فردترین کتاب‌ها در زمینه کدنویسی انیمیشن سازی دانست و از آن به‌عنوان مرجع دوره‌های آموزشی فرامدرسه‌ای برای دانش‌آموزان علاقه‌مند در سنین مختلف استفاده کرد. نکته تحسین‌برانگیزی که در کلیه مباحث کتاب رعایت شده است، توضیحات نویسنده همانند یک درس‌نامه در ابتدای هر مطلب است.

 

این مطلب را نیز بخوانید

انیمیشن توپ فوتبال

بارکد و تمرین انیمیشن پرواز توپ فوتبال کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ

در اینجا چند تمرین از پروژه‌های Scratch است که تنها از دستوراتی که در درس اول ...

جلد 6 بازی با اسکرچ

شش بازی با اسکرچ تو را به آسمان هفتم کدنویسی میرساند.

اهمیت یادگیری کد‌نویسی کودکان و نوجوانان زبان کدنویسی اسکرچ بدون استفاده از کلمات نامفهوم و ...

14000531-2

انیمیشن‌سازی با اسکرچ مثل‌آب‌خوردن،انیمیشن‌می‌سازه.

کلیک کن تا ببینی اهمیت یادگیری کد‌نویسی  و انیمیشن سازی کودکان و نوجوانان تا قبل ...

جلد مبانی یک (1)

فهرست کتابهای سال 1402

با کلیک روی بعد و قبل ، فهرست هر کتاب را رویت نمایید. در ضمن ...

roo

معرفی کتاب اسکرچ 3.29

معرفی‌کتاب اهمیت یادگیری کد‌نویسی کودکان و نوجوانان قطعاً بسیاری از والدین، به دنبال کسب مهارت ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>