آخرین خبرها
صفحه اصلی / نقد و بررسی / کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

امروز می خوام  در رابطه با #کاربردهای _هوش_مصنوعی در زندگی روزمره با تو صحبت کنم، شاید #هوش _مصنوعی تو خیلی از جاهای زندگیتون به درد تو ن خوردهt اما خودتون نمیدونستید که اینها کاربردهای هوش مصنوعی هست. خوب من چشمامو میبندم و یه روز معمولی را در نظر میگیرم، ببینیم هوش مصنوعی کجا بدردم خورده!

– صبح اول صبح از خواب بیدار میشم و اولین کاری که می خوام بکنم اینه که میخوام گوشیم رو چک کنم، وقتی گوشیم رو جلوی صورتم میگیرم، گوشی با استفاده از #تکنولوژی_ تشخیص _چهره  که جزئی از هوش مصنوعی هست منو تشخیص میده و قفل گوشی رو باز میکنه!خوب حتی اگر گوشیمون با اثر انگشت باز کنه چی؟ بازم از  هوش مصنوعی استفاده شده؟…

اینو راستش کم ازش میدونم اما سعی میکنم تحقیق کنم. شما میدونید به منم بگید؟

– حالا قفل گوشی بازه و من میخام که شبکه‌های اجتماعیم رو چک کنم، مثلا اینستاگرام ، وقتی اینستاگرامم رو باز میکنم و وارد بخش اکسپلورر میشم (همون جایی که سرچ میکنیم)

می بینم که کلی عکس و ویدیو برای من داره نشون میده که همشون مطابق با سلیقه و سرچ های قبلی منه!! مثلا من همیشه دارم در مورد هوش مصنوعی مطلب میبینم یا شاید کد نویسی به زبان اسکرچ، میبینم کلی پِیج در این رابطه به من نشون میده!! هوش مصنوعی سلیقه منو تشخیص داده حالا برای راحتی شما تمام ویدیو ها و عکس هایی که مطابق با خواستمم هستن رو تو بخش اکسپلورر بمن نشون میده .

– بعدش میرم که ایمیلمو چک کنم، مثلاً فرض کنید ایمیل من جی میل هست. اینباکسم رو که باز میکنم، مبینیم که یکسری ایمیل توی تو یک فولدری هست به اسم فولدر اِسپَم یا همون هرزنامه. این نشون میده که جیمیل یا در واقع همون گوگل تشخیص داده که یک سری از ایمیل ها ممکنه برای من اسپم محسوب بشه  و برای همین اینها را آمده در یک فولدر جداگونه برای ذخیره کرده. تا  این باکستون بیخود شلوغ نشه !!در واقع جی‌میل آمده از هوش مصنوعی استفاده کرده برای تشخیص اسپم از غیر اسپم.

حالا فرض کنید می‌خوام یک ایمیل بزنم و شروع می کنم تایپ کردن آدرس گیرنده، تا شروع می کنم تایپ کردن آدرس ایمیل اون طرفو، گوگل تشخیص میده که من قبلاً یک اسم شبیه این داشتم و یک لیست از اسامی شبیه اون بهم نشون میده!  و من میتونم راحت آدرسم را وارد کنم. خوب اینم از کارای دوست خوبمون هوش مصنوعیه!!!

حتی وقتی که شروع می‌کنم به تایپ کردن در واقع  اصلاح متن میاد و بهم میگه که احتمالاً تو اینجا یک غلط املایی دارید یا بعضی وقتا میگه یه غلط گرامری داری و چرا کاما نزاشتی و خلاصه خیلی کمک میکنه من نامه و متنم بدون عیب باشه. بله همه اینا از بابت داشتن دوست عزیزمون هوش مصنوعیه!  جا داره یه سلامی هم بکنیم به پدر هوش مصنوعی دنیا، جناب آقای جان مک کارتی John McCarthy.

-حالا فرض کنیم میرم برمیگردم می‌خواهم یک مطلب، سایت، نوشته، عکس یا ویدیو  رو جستجو کنم. میریم و یک جستجو رو باز میکنم که فعلاً جستجوگر محبوب ما گوگل هست. شروع می کنم به تایپ کردن اون چیزی که می‌خواهیم برامون جستجو کنه، درست در همون کادری که نوشتم یه عالمه به من پیشنهاد سایت‌های مختلف میده! پیشنهاد عکس های مختلف یا ویدیو های مختلف میده. پیشنهادهایی که می دهد مطابق با خواسته ی من هستش و اینارو همه را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هست که داره انجام میده.HuaJune_19

– سوار ماشین میشمو میخوام برم به محل کار م. می خوام ببینیم کدوم مسیر کوتاهترین مسیر من برای به مقصد رسیدنه، کجا ترافیک کمه،  پس گوگل مپ رو باز می کنم و مقصد ما رو انتخاب میکنم و گوگل مپ به من بهترین انتخاب مسیر را میده تا من  تا سریع‌تر به محل کارم برسم و بدون اینکه توی ترافیک گیر کنم. خوب بازم گوگل مپ با استفاده از هوش مصنوعی اومده و به من کمک کرده تا به مقصدم در سریع ترین و کوتاه ترین و بهترین راه ممکن برسم.

– حالا شما فکر کنید من در حال رانندگی هستم و می خواهم که یک محاسبه ریاضی انجام بدم یا ببینم از صبح تا حالا چقدر کالری مصرف کردم یا به خانوادم بگم الان دقیقا کجا هستم . من میدونم میتونم این کارا رو با گوشیم انجام بدم اما  خوب نمی تونم گوشی رو دستم  بگیرم ، چون در راه در حال رانندگی هستم  و ممکنه حواسم پرت بشه، خوب حالا من اینجا میام و  از  siri  سیری موبایلم  اگر آیفن داشته باشم( دستیار صوتی ) یا BIXBY , DATABOTدر دستگاههای اندروید استفاده میکنم .با استفاده از  یک سری دستورات به سیری میگم و اون کاری رو که من ازش خواستم رو برام انجام میده. بنظرتون چی شده که یک دستگاه تلفن مثل یک بغل دست راننده راحت بهمون تو کارا کمک میکنه، این کارا رو چطور انجام میده؟ بله درست حدس زدید با استفاده از هوش مصنوعی انجام میده. چجوری؟چیزهای که من گفتم رو دریافت میکنه و بعد پردازش میکنه و یک جواب خیلی خوب و مناسب سوال من به من برمیگردونه!

– من از سر کار برگشتم و تو خونه ام. میخام استراحت کنم و  یک فیلم تماشا کنم. یک سایت باز می کنم و و می بینم که این سایت یک عالمه فیلم داره به من پیشنهاد میده که مطابق با سلیقه منه!!! چطور؟ بله دوست خوبمون هوش مصنوعی  بر اساس فیلم هایی که قبلاً من توی اون سایت رفتم و دیدم، سلیقمو تشخیص داده و برام میتونه پیشنهاد مطابق با سلیقم بده  . خوب شما فرض کنید میرید توی یه سایت خرید، مثلا دیجی کالا یا کتابراه و شروع میکنید به تایپ چیزی که نیاز دارید، هنوز تایپ نکرده می بینید که اولش یه سری محصولات به شما پیشنهاد میده که دقیقا مطابق با سلیقه شما توی خریده های  قبلی تونه یا آدم هایی  که با شما هم سلیقه تشخیص داده اومدن و اون جنسا رو خریدن!!! میگه سعیده یادته دفعه قبل اومدی مثلا ساعت مچی دیدی، الان این ساعت مچیایی هست که هم سلیقه های تو خریدند یا جدید اومده مطابق سلیقت!!! میبینید هوش مصنوعی مثل یک مشاور و دوست حرفه ای در وقت ما و گم شدن تو انواع محصولات کمک میکنه و به ما بهترین توصیه ها را میکنه!!!

– دیوایس هایی که توی خونه های هوشمند ازشون استفاده میشه و هزاران و هزاران کاربرد دیگر که هوش مصنوعی در زندگی روزانه ما داره و می بینیم که روزانه با پیشرفت کردن هوش مصنوعی که مخفف اسم خارجیش  آ .آی (آرتیفیکت اینتلیجنس)  زندگی راحتتر و سریعتر میشه.

ببینید ما چقدر روزانه داریم دیتا تولید میکنیم. دیتا چیه؟ مثلا وقتی داریم عکس و نوشته و فیلم وارد اینترنت میکنم، یا مثلا همین که روی سایتی کلیک میکنیم اینم خودش یک دیتا هست!!  خوب این دیتاها که همین جوری روی هوا نمی مونن. یک جا در اینترنت ثبت میشن. مثلاً میریم پیش دکتر ، دکتر برامون پرونده شخصی پزشکی، درست کرده خوب اطلاعات من و شما و همه افراد در یکجا جمع میشه و افرادی که کارشون آنالیز داده هست میان و آنالیز میکننو تشخیص میدن در این منطقه یا شهر یا کشو، فلان بیماری شایع هست و این کمک بسیار بزرگی به شناخت بیماریها و پیشگیری از اون میکنه. و کمک میکنه به  یک بینش برسیم و به همین ترتیب میتونه خدمت بیشتر و بیشتری به جامعه بشریت بکنه.

از طرف دیگه  چون ما داریم روزبه‌روز دیتاهای بیشتر ی تولید می‌کنیم ، احتیاج داریم به کسانی که داده ها رو تحلیل بکنند  وبه آنالیز دیتا و به مهندسین هوش مصنوعی بسیار نیازمند خواهیم شد و بنابراین همانطور که می‌بینید خروجی دانشگاه‌ها از فارغ‌التحصیلان هوش مصنوعی خیلی خیلی کمتر از نیاز هستش و میتونید شغل های خیلی خوب و عالی با درآمدهای بالا با استفاده از این داده‌ها و تحلیل داده ها در هوش مصنوعی ما داشته باشیم .

این مطلب را نیز بخوانید

بارکدهای پروژه‌های کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ

با احترام، برای اطلاع شما و بهره‌برداری بهتر از منابع آموزشی، باید اعلام کنم که ...

انیمیشن توپ فوتبال

بارکد و تمرین انیمیشن پرواز توپ فوتبال کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ

در اینجا چند تمرین از پروژه‌های Scratch است که تنها از دستوراتی که در درس اول ...

جلد 6 بازی با اسکرچ

شش بازی با اسکرچ تو را به آسمان هفتم کدنویسی میرساند.

اهمیت یادگیری کد‌نویسی کودکان و نوجوانان زبان کدنویسی اسکرچ بدون استفاده از کلمات نامفهوم و ...

کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک

با کدنویسی با اسکرچ سطح یک، در آسمان برنامه نویسی مثل جت پرواز کن.

ویژگی‌های کتاب «کتاب کد نویسی با اسکرچ سطح یک »انتشارات روشنگران راه فردا کتاب کد ...

14000531-2

انیمیشن‌سازی با اسکرچ مثل‌آب‌خوردن،انیمیشن‌می‌سازه.

کلیک کن تا ببینی اهمیت یادگیری کد‌نویسی  و انیمیشن سازی کودکان و نوجوانان تا قبل ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>