کلیک کن تا ببینی
انیمیشن سازی در کتابراه
اهمیت یادگیری کدنویسی و انیمیشن سازی کودکان و نوجوانان
تا قبل از این میگفتند برنامه نویسی فقط برای بچه هایی است که در ریاضیات و علوم قوی هستند، اما امروز این مطلب کاملا مردود شده است.
واقعیت این است که هر کسی می تواند یاد بگیرد که چگونه کدنویسی کند. بله درست شنیدید!!! هرکسی با هر سنی و هر توانایی یادگیری با هر زیانی!!! کودکان دارای ذهنی هنرمندانه و کنجکاو هستند، بنابراین می توانند به فناوری و ساخت انیمیشن، به کاراکترها طوری زندگی ببخشند که آرزو و خیالات یا حتی تجربه روزانه آنها را شکل می دهد.
باور نمی کنید؟ این کتاب را امتحان کنید! تا بتوانید به این باور مهم و سرنوشت ساز برسید. این بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان شما خواهد بود. این کتاب به بچه ها یاد می دهد که چگونه با کد نویسی اسکرچ، انیمیشن بسازند. بدون کلمات قلمبه سلمبه و یا مفاهیم ترسناک و بیزارکننده از یادگیری!!! و این امتیاز بزرگ این کتاب در میان هزاران کتاب کد نویسی است. فقط برنامه نویسی گام به گام اسکرچی یعنی پازلی همراه با هنر، برای نور چشمانمان انیمیشن خاص خودشان را ایجاد خواهد نمود. انیمیشن سازی یک ترکیب از هنر، خلاقیت، ایده پردازی و کد نویسی است. کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ برای بچهها راهنمای کاملی برای خودآموزی، مطالعات کلاسی و فعالیتهای فوق برنامه است.
این کتاب دارای سه بخش است:
- بخش اول با پروژه های ساده برای کمک به دانش آموزان در یادگیری مفاهیم اولیه برنامه نویسی شروع می شود. این پروژه ها به دانش آموزان تجربه یادگیری عملی در توسعه بازی ها و انیمیشن های خود را می دهد. بخش دوم تکنیک های انیمیشن سازی را به دانش آموزان ارائه می دهد تا خلاقیت و تخیل آنها را تقویت کند. ابزارهایی برای ایجاد انیمیشن های جالب تر در اختیار آنها قرار می دهد. بخش سه دانش آموزان را از طریق چهار انیمیشن کامل، هر کدام با استوری بورد خاص خود راهنمایی می کند. بچهها یاد میگیرند که چگونه پیچیدگیهای توسعه، تعامل شخصیتهای متعدد و زمانبندی رویدادهای جداگانه را مدیریت کنند. بسیاری از تکنیک های انیمیشن که قبلاً معرفی شدند برای ایجاد این پروژه ها استفاده می شوند.
این کتاب زمینه های زیر را در کودکان و نوجوانان فعال میکند:
هنر و کدنویسی:
هنر و کد مانند شیرینی و شیر با هم ترکیب می شوند. این کتاب با آنچه بچهها میدانند – هنر، بازی، و داستانگویی، پیشرو است. اجازه دهید در حین تفریح استعداد خود را کشف کنند.
سادگی:
هیچ بچه ای دستور زبان را مطالعه نمی کند تا بفهمد چگونه صحبت کند. آنها با صحبت کردن یاد می گیرند. چرا باید با برنامه نویسی فرق کند؟ دیگر خبری از اضافه بار مفهومی و توضیحات لفظی نیست. کدنویسی را با کدنویسی یاد میگیرند.
پروژه ها:
این کتاب دانش آموزان را برای ایجاد پروژه های خود گام به گام راهنمایی می کند. رضایت فوری به دست آمده در هر پروژه اعتماد و عشق آنها را به یادگیری تقویت می کند. از این کتاب در کلاس های درس یا برای خودآموزی استفاده کنید.
تکنیک ها:
این اولین کتابی است که بر تکنیک های انیمیشن در اسکرچ تمرکز دارد. بچه ها می توانند از آن به عنوان یک کتاب مرجع عالی برای ساخت بازی ها و انیمیشن های خود استفاده کنند.
کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ انتشارات روشنگران راه فردا، با در نظر گرفتن کلیه مباحث و جوانب یاددهی و یادگیری فراگیران، نهتنها نیاز دانشآموزان را در زمینه یادگیری کدهای جدید و ساخت بازیهای مهیج برطرف میکند، بلکه به ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان و شعلهور ساختن استعدادهای آنان نیز در زمینههای مختلف میپردازد. درواقع هدف اصلی کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ ، آموزش گام به گام و پروژه پروژه ی بک پروژه بزرگتر میباشد با تمرکز بر پروژه های کوچکتر. در این کتاب دانش آموز میآموزد چگونه از کنار هم قراردادن یادگیری و اطلاعات و پروژه های خرد و کوچک یک انیمیشن بزرگ بسازد.
ویژگیهای کتاب «انیمیشن سازی با اسکرچ »انتشارات روشنگران راه فردا
کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ ، کتابی تألیف شده در زمینه ساخت انیمیشن های رایانه ای با کد نویسی به زبان اسکرچ به شمار میرود و رویکردی کاملاً مطابق با افزایش خلاقیت و به چالش کشیده شدن و رفع چالشهای برنامه نویسی را دارد. کتاب شامل 67 صفحه است که شامل 24 انیمیشن و ساخت آن به صورت گام به گام میباشد.
نویسندهٔ کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ
نویسنده کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ از انتشارات روشنگران راه فردا ، سرکار خانم سعیده مفیدی نسب هستند که قلم شیرین ایشان در مثالهای حلشده، برای خواننده کاملاً جالب، جذاب و سرگرمکننده است. همچنین ایشان در تألیف این کتاب دو هدف اصلی تشخیص و معرفی اشکالات برنامه و تمرین دادن به برنامه نویس در جهت ارتقای برنامه و رفع باگهای موجود در آن را دنبال میکند بهنحویکه هیچ نکته و مبحثی از دید دانشآموز دور نماند.
بررسی بخشهای مختلف کتاب
بهطورکلی مطالب کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ در 25 بخش گنجانده شده و ترتیب آن بهصورت زیر است:
بخش اول: معرفی نرم افزار و آشنایی با اسکرچ
مباحثی مانند آشنایی با اسکرچ، اسکرچ در لپ تاپ یا کامپیوتر، اسکرچ در موبایل یا تبلت، اسکرچ آنلاین، دانلود اسکرچ، نصب اسکرچ، اجرای اسکرچ، فارسی کردن زبان اسکرچ، محیط اسکرچ، شکلک یا اِسپِرایت، آیکن شکلک، حذف شکلک، کپی کردن شکلک، اضافه کردن شکلک ، صحنه یا اِستِیج، مکان روی صحنه، پس زمینه یا بَک دِراپ، حذف یا ویرایش پس زمینه، اضافه کردن پس زمینه، بزرگ کردن صحنه، گروهبندی بلاکها، ناحیه کد نویسی ، برنامه یا کُد، اندازه دستورات، اجرا و پایان دستورات ، منوی فایل
بخش دوم: انیمیشن «پرواز توپ فوتبال»
تصورکن بازیکن فوتبال تیم مورد علاقت هستی!ترجیح میدی کدوم تیم بازی کنی؟(خوب توی این تصورات شما چطور به توپ ضربه میزنی؟) انیمیشنی بساز که توپ فوتبال همونطور که دوست داری در جهتهای مختلف حرکت کند.
بخش سوم: انیمیشن «رقص خرچنگ»
به نظر شما حرف گوشکنتر ین حیوان کدام است؟ در زمانه هوش مصنوعی و دنیای فناوری یک خرچنگ هم میتونه حرف گوشکن باشه هاا! ! ! فکر کنید شما یک خرچنگ حرف شنو داشته باشید، انیمیشن ی بساز ید که در آن به او رو ی صحنه فرمان بدید تا به چپ و راست برود.
بخش چهارم: انیمیشن « شوخی گربه و گوبو »
خنده دارترین جوکی که تاکنون شنیدهاید، چیست؟ یادتون اومد؟ حاال بی مزهترین مزاح و شوخی که تا کنون شنیده اید را به خاطر دارید ؟ هر چند داستان نشان داده شده در شکل زیر یک شوخی بی مزه بین گربه و گوبو است، آن را بسازید. ثانیه ها را طوری وارد کنید که داستان قابل فهم باشد. شما به دلخواه خودتان میتوانید گفتگوها را جذابتر کنید.
بخش پنجم: انیمیشن « توپ را بگیر »
عجیب ترین چیز ی که تا به حال در خانۀ دیگران دیده اید چیست؟ وقتی من 5 ساله بودم، گربۀ دوستم را دیدم که با سرعت نور یک توپ را دنبال میکرد.با خودم فکر کردم اگر غول چراغ جادو داشتم اولین آرزو یم چه بود؟ داشتن آن گربه!!! حاال بیایید انیمیشنی بسازیم که گربه توپی را دنبال میکند که خود آن توپ هم روی صحنه میچرخد تا اشاره گر ماوس را دنبال کند. دنبال دنبال کنی شده روی صحنه!!!
بخش ششم: انیمیشن « گربه فضایی در استخر»
دوست دارید کدام چیز نامرئی را ببینید؟ چند وقت پیش من خواب دیدم که گربۀ فضایی پریده تو استخر و داره توی آب میچرخه و به گربه های اطرف استخر هم میگه شما هم بپرید تو استخر بهمون خیلی خوش میگذره!! تا حالا گربه فضایی اونم از نوع چرخشی شو ندیده بودم. کمک کنید انیمیشنی بسازیم که خواب من در بیداری هم دیده بشه
بخش هفتم: انیمیشن « آسمان درخشان!! »
تا حالا فكر كردیداگر مجبور شوید زمین را با یک سفینه فضا یی ترک کنید و تنها چهار دوست را بتوانید با خود ببر ید آن ها چه کسانی هستند؟خوب فکر کنید الان با ۴ تا رفیق نابتون توی آسمانید نشستید و دارید چایی میخورید. انیمیشنی بسازید که در آن زمین به دور خودش بگردد و ماه هم به دور زمین بچرخد و ستاره های رنگارنگ در آسمان به شما چشمک بزنند.
بخش هشتم: انیمیشن «خانوادۀ خوشبخت!!!»
بهترین خاطره کودکی شما چیست؟ انیمیشنی بسازید که خوش قلبی و مهربانی خانوادۀ جوجه را نشان بدهد!!! برای این کار من فکر کردم، بهتر است برای نشان دادن احساسات از شکلک قلب استفاده کنم که در حال تپیدن هستند ، یعنی قلبها بزرگ و کوچک میشوند.
بخش نهم: انیمیشن «چرخش کلمات و لوگو!»
کلمات، حروف، اعداد را میتوان با چرخش یا تغییر اندازه به صورت انیمیشن درآورید. در این انیمیشن،دو برنامه برای حرکت دادن دو شکلک، یکی به صورت کلمه و دیگری به صورت لوگو(تصویر) نوشته ایم . شما میتوانید با استفاده از همین برنامه ها نام و عکس خود را به صورت انیمیشن طراحی کنید .
بخش دهم: انیمیشن « عطسه گربه!»
تا حالا فکر کردید وقتی گربه ها سرما میخورن، چطوری سرفه یا عطسه میکنن؟ مثل ما میگن: آ آ آ آچو یا میگن میییییییوچو؟ نمیدونم احتماال بچه گربه باشن برای خودشون جور دیگه ای عطسه میکنن!!! ممممممممممممم چوووووو! خالصه عطسه گربه ها به سایز و رنگ شایدم رنگ چشمشون شایدم به کشوری که توش به دنیا اومدن ربط داره!!! برای این که نمیتونیم برای انواعشون کد بنویسیم، شما بزرگواری کنید و فکر کنید میگن آ آ آ آ آ آ آ آ آ آچوووووووو
بخش یازدهم: انیمیشن « خروس هزار چهره ناپدید میشود!!!»
اگر شما طراح یک خروس انیمیشنی بودید، چطور آن را جذاب تر میکردید؟تا حالا خروس هزار چهره دیدید؟ به نظرت خفن ترین کاری که یک خروس هزار چهره میتونه بکنه چیه؟ ترجیح میده نامرئی بشه یا بتونه ذهن خونی کنه؟ من که عاشق خروسایی هستم که مشقام را بنویسند و به جای من امتحان بدن!!!! انیمیشنی بسازید که یک خروس خودش را اینطور معرفی کند.من یک خروس هزار چهره ام و ناگهان ناپدید شود!!! احتماال فهمیده قراره بهش مشق بدن!!
بخش دوازدهم: انیمیشن « راه رفتن خارپشت در جنگل!!!»
اگه یه غار مخفی توی جنگل داشتی، چی توش می ذاشتی ؟ البته به شرط این که خارپشت انيميشنی که قراره بسازیم از جاش خبر نداشته باشه!!! چون ظاهرا این خارپشت تو جنگل راه میره و ماموریتش پیدا کردن مخفی گاههاست!!! بله ما با یک کارآگاه خارپشت طرفیم. انیمیشنی بسازید که یک خارپشت در جنگل راه برود و وقتی رسید به صحنه برگردد در ضمن کله ملق هم نزند!!!
بخش سیزدهم: انیمیشن « چراغ راهنمایی و رانندگی!!!»
تا حالا فکر کردید اگر سر چهارراه ها چراغ راهنمایی و رانندگی نبود چه افتضاحی میشد؟ شهر اسکرچی ها چراغ راهنما نداره و هر روز کلی تلفات و اعصاب خوردی داشتیم تا این که گربه خواست برای این مشکل راه حل پیدا کنه به جای این که بشینه و فقط غرغر کنه!!! به گربه ی اسکرچ کمک کنید که برای شهرشان یک چراغ راهنمایی و رانندگی بسازد.
بخش چهاردهم: انیمیشن « فکر کن! »
تا حالا تصور کردید اگر نمیتونستید فکر کنید چه اتفاقی می افتاد؟ اگر حافظه نداشتید چی؟ یعنی چیزی تو ذهنتون نمی موند!! اول یک لبخند بزرگ بزنید چون سالمید و میتونید فکر کنید و بعد انیمیشنی بسازید که نشان دهد پسرک در حال فکر کردن به این است که کتابش کجا ست؟!! سپس خودش جواب دهد که در حیاط است و به سمت حیاط بدود.
بخش پانزدهم: انیمیشن « رقص در صحنه »
دوست دارید بریم تو یک جشن تولدی که هم موزیک داره و هم نورپردازی؟ من که عکس روی گل شما را ندارم اما فعلا این انیمیشن را با شکلک زیر براتون توضیح میدم بعد شما میتونید از حالتهای مختلف خودتون عکس بگیرید و این انیمیشن را مخصوص خودِ خودِ خودتون بسازید. تا میتونید خوش بگذرونید و بخندید!
بخش شانزدهم: انیمیشن «توپهای رنگارنگ متحرک!»
چه چیزی را همیشه آرزو داشتی که داشته باشی اما میدانی که هرگز نمیشود؟ با انیمیشن سازی نشدنی ها، شدنی میشوند .مثلا با انیمیشن توپ ها میتوانند تکثیر شوند. در ادامه میبینید که چطور این تخیل انجام شدنی، میشه؟
بخش هفدهم: انیمیشن «لايه ها و پرواز خوراکی ها!»
انیمیشن پرواز خوارکی ها دارای چهار شکلک است که روی صحنه حرکت میکنند. با فشار دادن حرف اول اسم آنها،
میتوانید لایهی آن شکل را به جلو بیاورید. برنامه را اجرا کنید تا اثر کد به لایه جلو برو را ببینید.
بخش هجدهم: انیمیشن « قدم زدن آنطرف پنجره!»
انیمیشنی بسازید که نشان دهد دختری در حال قدم زدن در کنار ساحل است و از پشت پنجره میتوان او را دید.
بخش نوزدهم: انیمیشن «گربه در جنگل!»
برای هیجان انگیز تر شدن برخی بازی ها و برنامه ها ما باید از جلوه های صدا روی شکلک ها و پس زمینهها استفاده کنیم. در این بخش برخی دستورهای گروه صدا را معرفی می کنیم تا کارکرد هر کدام را بدانیم.
بخش بیستم: انیمیشن « آکواریوم!»
این برنامه دارای 6 شکلک همانند شکل بالا است. میخواهیم با افکتدادن به شکلکها یک آکواریم با انیمیشن
بسازید. در اینجا برخی مفروضات را داریم:
الف. از جلوهی «گرداب» در پس زمینه استفاده کنید. با تعداد زیادی مانند 1000 شروع کنید تا به شکل موجدار
نشاندادهشود.
ب. حالتها را برای حباب1 و حباب2 تغییردهید.
ج. همزمان که حالت شکلکها را تغییر میدهید، ماهی را در صحنه حرکتدهید.
د. از جلوهی شبح روی سبزه بکار ببرید.
ه. جلوهی رنگی روی حباب3، مرجان اعمالکنید.
بخش بیست و یک: انیمیشن « کیسه پول را بگیر!»
انیمیشنی بسازید که کیسه پول به مکانهای تصادفی روی صحنه برود و 1.5 ثانیه بعد، مکانش را عوض کند. گربه هم با کمک کلیدهای جهتی صفحه کلید، کیسه ی پول را دنبال کند. اگر گربه توانست کیسه پول را بگیرد صدای تشویق بیاید.
بخش بیست و دوم : انیمیشن « بالون را منفجر کن!»
انیمیشنی بسازید که وقتی روی پرچم سبز کلیک می کنیم، شکلک بالون ظاهر شود.موشک به سمت چپ و راست برود، بدون این که به کناره های صحنه برخورد کند. شما باید کلید فاصله را فشار دهید تا موشک به بالون نزدیک شود.
بخش بیست و سوم : انیمیشن « شوخی گربه اسکرچ و دختر!»
تا حالا با يك گربه قایم موشک بازی کردید؟ برنامه ای بنویسید که گربهی اسکرچ با شما شوخی کند. این برنامه کلا سلیقهای است .
بخش بیست و چهارم : انیمیشن « دریا!»
اخیرا مسافرت خاطرهانگیزی به كنار دریا داشتی؟ آیا به شما خوش گذشت ؟می خواهم یک کنار دریا جذاب تصور کنیم و آن را بسازیم. همانطور که نشان داده شده است، این برنامه شامل سه شکلک است با استفاده از حرکت و صدا صحنه را متحرک کنید.
بخش بیست و پنجم : انیمیشن « آتش بازی!!»
برنامه دیگری که از دستورهای گرافیکی استفاده می کند، صحنه آتش بازی متحرک است. در این بخش، شما یک انیمیشن ساده آتش بازی خواهید ساخت که آسمان را با جرقه های رنگارنگ زیبا میکند. موشکهای آتش بازی در زمان های تصادفی منفجر می شوند و جرقههایی تولید میکنند و با گذر زمان به آرامی محو می شوند.
هدف کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ انتشارات روشنگران راه فردا ، آماده سازی گام به گام و ساده سازی طراحی انیمیشن های رایانه ای برای دانشآموزان و شکوفا و بارور کردن استعدادهای نهفتهٔ آنها است. درواقع کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ هم جنبه سرگرمی دارد و هم سبب تقویت مهارت حل مسئله و تفکر منطقی و حافظهٔ همهٔ افراد میشود. ظاهر کتاب و زمینهٔ رنگی آن بسیار جذاب بوده و صفحهآرایی نوشتههای کتاب بسیار زیبا و مناسب است.
در کتاب انیمیشن سازی با اسکرچ انتشارات روشنگران راه فردا تلاش شده است تا حتیالامکان روش ساخت انواع مختلفی از بازیها گنجانده و بررسی شود و از این جهت این کتاب را میتوان یکی از منحصربهفردترین کتابها در زمینه کدنویسی انیمیشن سازی دانست و از آن بهعنوان مرجع دورههای آموزشی فرامدرسهای برای دانشآموزان علاقهمند در سنین مختلف استفاده کرد. نکته تحسینبرانگیزی که در کلیه مباحث کتاب رعایت شده است، توضیحات نویسنده همانند یک درسنامه در ابتدای هر مطلب است. سپس نویسنده با زبانی شیرین به حل مثال از نکات تدریس شده در ضمن هر برنامه دارای کد تصویری است که با اسکن آن وارد سایت اسکرچ شده و برنامه را مشاهده خواهید نمود.