معرفیکتاب
اهمیت یادگیری کدنویسی کودکان و نوجوانان
قطعاً بسیاری از والدین، به دنبال کسب مهارت فرزندان خود در زمینه برنامهنویسی هستند زیرا آنها از این مهم آگاهند که باید فرزندانشان را درمسیری قرار دهند تا از زمان و انرژی خود برای کسب مهارتهای به روز در دنیا و بدنبال آن زندگی راحتتر و داشتن فرصتهای برابر و عادلانه جهت زندگی موثرتر و با کیفیت، استفاده لازم را کنند. دانشآموزان نیز میدانند که برای رسیدن به هدفهای گوناگون در زندگی و برای موفقیت بیشتر در عرصه کسب و کار و آینده باید هر چه زودتر و هرچه بیشتر از امکانات، انرژی و زمان خود استفاده بهینه و عاقلانه داشته باشند. همانطور که میدانیدبرای موفق شدن در یادگیری و کسب مهارت در کدنویسی عوامل زیادی مانند روشهای یادگیری، منابع درسی مناسب و نوشتن برنامه های متنوع از تیپهای مختلف، دخیل هستند. منبعی که بهعنوان کتاب یادگیری کدنویسی یاددهی انتخاب میشود، میبایست سن و توانایی های یادگیری دانشآموزان را بهصورت دقیق و تیزبینانه مورد بررسی قرار داده باشد؛ زیرا یکی از اصلیترین اهداف یاددهی کد نویسی به کودکان بالا بردن حس اعتماد بنفس و تقویت تفکر منطقی و استدلال ریاضی و همچنین مهارت حل مسئله این عزیزان میباشد. از طرف دیگر دانشآموزان باید بهصورت عمیق به کلیه مطالب تسلط پیدا کنند زیرا یادگیری کد نویسی و کدنویس شدن نیاز به یادگیری عمیق و مفهومی دارد. با توجه به این مطالب، درمییابیم که دانشآموزان به منبعی نیازمندند که نقاط ضعف و قوتشان را به آنها نشان دهد تا با حفظ و تقویت نقاط قوتشان، نقاط ضعف آنها که ناشی از یادگیری ناقص است را برطرف نماید. کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 انتشارات روشنگران راه فردا، با در نظر گرفتن کلیه مباحث و جوانب یاددهی و یادگیری فراگیران، نهتنها نیاز دانشآموزان را در زمینه یادگیری کدهای جدید و ساخت بازیهای مهیج برطرف میکند، بلکه به ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان و شعلهور ساختن استعدادهای آنان نیز در زمینههای مختلف میپردازد. درواقع هدف اصلی کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29، شناسایی انواع مختلف بازیها با کی برد و ماوس و همچنین بازیهای چند سطحی و گرداوری بازیهای متفاوت برای سنجش ابعاد مختلف ساخت بازیها در قالب یک کتاب در بخشهای متفاوت است.
ویژگیهای کتاب «ساخت بازی با اسکرچ 3.29 »انتشارات روشنگران راه فردا
کتاب ساخت بازی با اسکرچ3.29، کتابی تألیف شده در زمینه ساخت بازی های رایانه ای با کد نویسی به زبان اسکرچ به شمار میرود و رویکردی کاملاً مطابق با افزایش خلاقیت و به چالش کشیده شدن و رفع چالشهای برنامه نویسی را دارد. کتاب شامل 112 صفحه است که شامل وجود متنوعترین بازی های چند سطحی و نکات ریز برنامه نویسی میباشد.
نویسندهٔ کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29
نویسنده کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 از انتشارات روشنگران راه فردا ، سرکار خانم
سعیده مفیدی نسب هستند که قلم شیرین ایشان در مثالهای حلشده، برای خواننده کاملاً جالب، جذاب و سرگرمکننده است. همچنین ایشان در تألیف این کتاب دو هدف اصلی تشخیص و معرفی اشکالات برنامه و تمرین دادن به برنامه نویس در جهت ارتقای برنامه و رفع باگهای موجود در آن را دنبال میکند بهنحویکه هیچ نکته و مبحثی از دید دانشآموز دور نماند.
بررسی بخشهای مختلف کتاب
بهطورکلی مطالب کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 در 10 بخش گنجاندهشده و ترتیب آن بهصورت زیر است:
بخش اول: معرفی نرم افزار و آشنایی با اسکرچ
مباحثی مانند دانلود، نصب، اجرا، معرفی شکلک، ناحیه تنظیمات شکلکها ، ناحیه تنظیم صحنه و گزینههای مختلف آن، ناحیه کدنویسی و …..
بخش دوم: پروژه ساخت بازی «فرشته مهربان و موشی»
با توجه به کدهای بررسی لایهها، شکلک های مشابه و کاربردشان، نحوه کارکزد علگرهای منطقی چنین نیست که، دستورات اگر و تنها اگر، دستورات اگر … آنگاه و فلوچارت تفکر منطقی در مورد آن دستورات و ….
بخش سوم: پروژه ساخت بازی «شکار ستارهها و نبرد با اختاپوسها»
توجه به بلاکهای تکرار برای همیشه، اضافه کردن جلوه های صوتی و ظاهری، استفاده از متغیرهای عمومی و اختصاصی شکلکها.
بخش چهارم: پروژه ساخت بازی «جنگ با ارواح بخاطر یک لقمه نان»
پرداختن به کاربرد دستورات تشخیص و استفاده از آنها در دستورات تکرار و دستورات تصمیم گیری، استفاده از عملگرهای تساوی و چنین نیست که ….. روشهای ارتقای بازی…..
بخش پنجم: پروژه ساخت بازی «توپ بیشتر بیار، آبنبات بزرگتر ببر»
استفاده از متغیرها به عنوان پرچم، رفتن به مکانهای تصادفی، استفاده از دستورات تشخیص اضافه کردن دستوراتی برای واقعی تر به نظر رسیدن حرکت شکلکها ……
بخش ششم: پروژه ساخت بازی «آخ سرم!!!»
کاربرد عملگرهای تشخیص، رفع باگ امتیاز یرخورد با موانع، شرط گذاشتن برای امتیاز دهی.
بخش هفتم: پروژه ساخت بازی «بپر بالا، سیب بیار»
تنظیم اندازه و میزان جهش، تنظیم زمان بازی، ثبت میزان امتیازات و بالاترین امتیاز در هر بازی، کنترل بازیکن با کلیدهای روی صفحه کلید، دستورات عملگرهای منطقی، کنترل پرش
بخش هشتم: پروژه ساخت بازی «سبد بسکتبال بال دار!!!»
تاثیر قانون جاذبه در پرشها، پرش روی یک خط منحنی، فرق پرش گربه با پرش توپ و نحوه ی برگشتشان به زمین، سرعت پرش با توجه به قانون جاذبه، تشخیص درست گل زده شده و …..
بخش نهم: پروژه ساخت بازی «ببر برو مرحله بعدی!»
بازی چند مرحله ای روی سکوهای بالا و پایین پلتفرم، برخورد با موانع سر راه، انواع موانع، انواع جهشها، گذشتن از پرتال و دروازه رفتن به سطح بعد …….
بخش دهم: پروژه ساخت بازی «مصاحبه با اسکرچر برتر 2022»
معرفی لیست، درج محتوای لیستها، حذف لیستها، نحوه دسترسی به عناصر لیستها، استفاده از شول لیست به عنوان پرچم بازی و ……
جمعبندی
هدف کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 انتشارات روشنگران راه فردا ، آماده کردن دانشآموزان برای نوشتن بازی های رایانه ای چند سطحی و شکوفا و بارور کردن استعدادهای نهفتهٔ آنها است. درواقع کتاب کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 هم جنبه سرگرمی دارد و هم سبب تقویت مهارت حل مسئله و تفکر منطقی و حافظهٔ همهٔ افراد میشود. ظاهر کتاب و زمینهٔ رنگی آن بسیار جذاب بوده و صفحهآرایی نوشتههای کتاب بسیار زیبا و مناسب است. با استفاده از کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 میتوانید استدلال ریاضی، هوش فنی، سرعت، دقت، توجه و تمرکز، خلاقیت و حل مسئله را تجربه کنید.
در کتاب ساخت بازی با اسکرچ 3.29 انتشارات روشنگران راه فردا تلاش شده است تا حتیالامکان روش ساخت انواع مختلفی از بازیها گنجانده و بررسی شود و از این جهت این کتاب را میتوان یکی از منحصربهفردترین کتابها در زمینه کدنویسی دانست و از آن بهعنوان مرجع دورههای آموزشی فرامدرسهای برای دانشآموزان علاقهمند در سنین مختلف استفاده کرد. نکته تحسینبرانگیزی که در کلیه مباحث کتاب رعایت شده است، توضیحات نویسنده همانند یک درسنامه در ابتدای هر مطلب است. سپس نویسنده با زبانی شیرین به حل مثال از نکات تدریس شده .